Pensioen binnen payroll: hoe zit dat in elkaar?

06 maart 2015

Starten met payroll brengt voor werkgevers veel voordelen met zich mee. Een voorbeeld is de enorme lastenverlichting door het wegvallen van administratieve verplichtingen. Voor werknemers ligt het net iets anders, in de dagelijkse gang van zaken verandert er voor hen namelijk niets.

Als werknemer krijg je salaris uitbetaald via HSU.nl. Hiernaast is je operationeel werkgever zoals gewend jouw aanspreekpunt. Maar ondertussen bouw je wel pensioen op via het payroll bedrijf. Hoe werkt dat eigenlijk?

Hoe is je pensioen geregeld bij een payroller?

Over het algemeen zijn ziekte, ontslag en pensioen de meest belangrijke punten in de relatie tussen werknemer-payroll bedrijf. Diverse payrollbedrijven hebben  hier verschillende regels voor waarvan je op de hoogte wordt gebracht via je arbeidscontract. In het pakket aan voorwaarden staat opgenomen hoe deze zaken bij HSU.nl precies geregeld zijn.

Wanneer je langer dan 26 weken hebt gewerkt via payroll, en 21 jaar of ouder bent, neem je automatisch deel aan onze pensioenregeling (StiPP). Andere bedrijven met de cao’s ABU of NBBU werken ook met de StiPP pensioenregeling. Hieronder leggen we meer uit over de verschillende soorten pensioenregelingen, en wat dit voor jou betekent.

Basisregeling

Ben je 21 jaar of ouder en heb je minstens 26 weken gewerkt? Dan val je onder de StiPP Basisregeling. De 26 weken hoeven overigens geen aaneengesloten periode te zijn. In het geval van de Basisregeling betalen wij als werkgever de pensioenpremie. De premie bedraagt 2,6% over je brutoloon.

Plusregeling

Als je al wat langer bezig bent, en 52 weken pensioenkapitaal hebt opgebouwd binnen de StiPP Basisregeling, val je onder de Plusregeling. De opbouw van het pensioenkapitaal, wat bestaat uit het bedrag dat voor jou opzij gezet wordt, wordt in de Plusregeling berekend over de pensioengrondslag. Dit is het deel van je salaris waar je pensioen over bouwt. Het deel van je salaris waar je geen premie over betaalt, heet de franchise. Bij de Plusregeling betaalt HSU.nl als jouw werkgever 2/3 (8%) en betaal je zelf 1/3 (4%) van de premie.

De beschikbare premieregeling

StiPP werkt met een zogenoemde beschikbare premieregeling. Dit houdt in dat wij een afgesproken premiebedrag beschikbaar stellen. Wij betalen jaarlijks een bedrag aan de partij waarmee de pensioenregeling is afgesloten. Dit is ook jouw beschikbare premie. Je weet altijd welk bedrag er wordt afgedragen aan StiPP. Welk bedrag dit voor jou opbrengt is van tevoren niet bekend, omdat dit bedrag belegd wordt.

Wat als je van baan wisselt?

Blijf je binnen de branche voor personeelsdiensten werken, maar ga je werken voor een andere werkgever? Zolang je binnen een jaar weer aan het werk bent, heeft dit geen gevolgen en blijf je pensioenkapitaal opbouwen. Stop je langer dan een jaar met werken, maar ga je hierna weer aan de slag in dezelfde branche? Dan moet je weer 26 weken gewerkt hebben voordat je opnieuw pensioen opbouwt via de Basisregeling.

Ga je binnen een andere branche werken of heeft je nieuwe werkgever een eigen pensioenregeling? In dit geval stopt jouw deelname aan de pensioenregeling. Het pensioenkapitaal wat je tot dan toe hebt opgebouwd, blijft tot aan je pensioendatum bij StiPP staan. Ook geldt dit wanneer je helemaal stopt met werken.

Nog meer weten?

Wil je meer weten over dit onderwerp? Eerder schreven wij over de belangrijkste veranderingen binnen het arbeidsrecht en pensioen in 2015. Mocht je nog vragen hebben over pensioen en payroll, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen door te bellen naar 078-618 84 89 of te mailen naar info@HSU.nl.