Veelgestelde vragen over werken in corona tijd

26 juni 2020

De drie meest gestelde ondernemersvragen

De corona crisis bepaalt helaas een hele tijd de orde van de dag. Dat brengt voor veel ondernemers en werkgevers een onrust en onzekerheid met zich mee. Bent u op zoek naar een betrouwbare partner met kennis over de huidige arbeidsmarkt? Dan bent u bij HSU.nl aan het juiste adres. In dit blog beantwoorden wij de meest gestelde vragen over werken in corona tijd.

Mijn medewerker is ziek en zit in isolatie. Moet ik het loon doorbetalen?

Wanneer uw medewerker ziek is, dan gelden dezelfde regels die normaal gesproken gelden bij ziekte. Heeft u met uw werknemer een overeenkomst met uitzendbeding? Dan heeft u als werkgever een aanvullingsverplichting op de uitkering van de ziektewet. Wilt u liever niet voor onverwachte kosten komen te staan als werkgever? Geef uw personeelsadministratie dan uit handen door te kiezen voor payrolling van HSU.nl.

Mijn medewerkers is niet ziek, maar zit op last van de overheid in quarantaine. Wat betekent dit voor mijn plichten als werkgever?

Is uw medewerker in een hoog-risicogebied geweest, bijvoorbeeld in het buitenland? Dan kan het voorkomen dat deze persoon wordt gevraagd om thuis in quarantaine te gaan. Ook mensen die in contact zijn gekomen met iemand die besmet is met het corona-virus kan gevraagd worden om voor een bepaalde periode thuis te blijven. Uw werknemer heeft in deze situaties recht op loondoorbetaling. Er is echter wel veel discussie op juridisch gebied over deze kwestie. Maar in principe is de regel: een werknemer houdt recht op loon, ook als hij niet aan het werk is, behalve als dit wordt veroorzaakt door iets wat onder zijn eigen rekening valt.

Hebben mijn medewerkers wettelijk het recht om thuis te werken?

Vanwege de corona crisis wordt Nederlanders gevraagd om zoveel mogelijk thuis te werken. Voor personen die in de risicogroep vallen is dit uiteraard ook een veiligere keuze. Bij wet is echter vastgelegd dat de werknemers het werk in principe moeten uitvoeren op de standplaats, oftewel de afgesproken werkplek. Daarom kunnen medewerkers niet zomaar afdwingen dat ze thuis mogen werken wanneer de werkgever daar anders over denkt. Echter bestaat er wel de ‘wet flexibel werken’ waar de werknemers gebruik van kunnen maken. In deze wet staat het volgende:

  • De medewerker kan een schriftelijke aanvraag indienen om de arbeidsplaats te wijzigen wanneer deze 26 weken in dienst is bij de werkgever. Dit dient minstens twee maanden voor de ingangsdatum van deze wijziging te worden ingediend
  • De werkgever is verplicht om het verzoek in overweging te te nemen en om in overleg te gaan met de medewerker
  • De werkgever dient schriftelijk te reageren op het verzoek
  • De werknemer kan eenmaal per jaar een thuiswerk verzoek indienen

Zeker van uw zaak met payrolling van HSU

Wilt u graag zorgeloos ondernemen door gebruik te maken van de diensten van HSU? Of heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op door te mailen naar: info@hsu.nl of te bellen naar:088-5363300. HSU.nl helpt u graag met uw personeelsadministratie!