Veranderingen in payroll in 2020

28 januari 2020

Nieuwe wetten in 2020

Het nieuwe jaar is weer begonnen, en we zien dat er ook weer flink wat nieuwe wetten en regels doorgevoerd zijn. Ook de wetten voor payroll in 2020 zijn flink veranderd. Volgens de ‘Wet Arbeidsmarkt in Balans’ zijn de arbeidsvoorwaarden voor payrollwerknemers flink veranderd in 2020. Medewerkers die werken via een payrollbedrijf hebben vanaf 2020 namelijk dezelfde arbeidsvoorwaarden als medewerkers die bij het bedrijf zelf in dienst zijn. Wij vertellen u graag over wat deze veranderingen eigenlijk betekenen voor payroll in 2020.

Verschillen tussen payroll en een uitzendbureau

De grootste verandering in de nieuwe wetgeving zit hem in het feit dat het verschil tussen payroll en uitzendwerk groter wordt. Om de veranderingen in de nieuwe wet voor payroll in 2020 te begrijpen, is het nodig om eerst duidelijk te hebben wat het verschil tussen payroll en een uitzendbureau nu eigenlijk precies is. Het allergrootste verschil tussen de twee, is het feit dat u als werknemer bij payroll de werving en selectie helemaal zelf uitvoert. Vervolgens gaat de werkgever in dienst bij het payrollbedrijf. Het bedrijf neemt het juridisch werkgeverschap, en de daarbij komende risico’s en verplichtingen, van u over. Een uitzendbureau daarentegen doet de werving en selectie zelf, en ‘levert’ uw personeel.

Wijzigingen tussen payrollbedrijf en uitzendbureau

In de nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans wordt het verschil vergroot. Dat wordt duidelijk in allocatie en exclusiviteit. De allocatiefunctie gaat over het bij elkaar brengen van vraag en aanbod. Exclusiviteit gaat over de inzet van een werknemer bij een enkele opdrachtgever. Wanneer de medewerkers niet gealloceerd is, en deze alleen ingezet wordt bij één opdrachtgever, is er sprake van payroll. Wanneer dit niet het geval is, is er sprake van uitzenden. Door deze nieuwe wetgeving is het niet meer mogelijk om een flexibel contract af te sluiten door middel van payroll, en krijgen de medewerkers die via payroll ingezet worden dezelfde rechten als de medewerkers die in vaste dienst zijn.

Wanneer gaat het om allocatie

Om vast te stellen of het gaat om allocatie, kunnen een aantal vragen gesteld worden:

  • Is de werknemer geworven door de werkgever zelf, bijvoorbeeld via een vacature?
  • Is de werknemer eerder in dienst geweest bij het bureau?
  • Gaat het om een tijdelijke vraag naar arbeid (bijvoorbeeld door een piek in arbeid of door ziekte)?
  • Zijn de werkzaamheden van de werknemer structureel?
  • Heeft het bureau allocatieve activiteiten verricht?

Alles over de nieuwe wetten

Wilt u meer weten over de nieuwe wetgeving voor payroll in 2020? En wilt u weten wat de veranderingen voor uw specifieke situatie gaan betekenen? Neem gerust contact op met de experts van HSU.nl! U kunt een bericht achter via het contactformulier hier op de site, maar u kunt ons ook telefonisch bereiken via 088-5363300 of een mail sturen naar info@hsu.nl. Wij vertellen u graag meer over de veranderingen voor payroll in 2020!