4 tips voor effectiever management in de horeca
20 november 2015
Horecamanagers merken het op zonnige dagen waarschijnlijk wel: het consumentenvertrouwen is weer toegenomen. Volgens cijfers van het CBS heeft de Nederlandse horeca in het tweede kwartaal van 2015 ruim 6% meer omgezet dan in dezelfde periode in het jaar ervoor.
Goed nieuws, want dat betekent gevulde terrassen en een betere omzet. Met effectiever horecamanagement houd je die positieve trend vast. Maar hoe pak je dat aan en hoe kan payrolling je daar eventueel bij helpen?
Tip 1: haal het maximale uit je personeel
Gasten beoordelen een horecagelegenheid op kwaliteit, gastvrijheid en beleving. Als horecamanager doe je je uiterste best om alle zaken goed te laten lopen, maar met het personeel op de werkvloer heb je extra oren en ogen die je kunnen helpen je service te verbeteren. Hoe?
- Je personeel heeft gemakkelijk toegang tot de opinies van mensen aan de tafels. Door goed te kijken en te luisteren, maar ook door gasten hun meningen te laten geven over bijvoorbeeld het eten en de service (eventueel anoniem, bijvoorbeeld met een mini-enquête die je meegeeft bij de rekening), verzamel je veel input die je helpt je business te verbeteren.
- Het personeel is zich door hun positie snel bewust van (kleine) veranderingen in de omgeving van de organisatie en fungeren daarmee ook als een soort waarschuwingssysteem. Geef je personeel ook het gevoel dat ze de ruimte hebben om deze kleine veranderingen te bespreken.
- Jouw mensen zijn de belangrijkste vertegenwoordiging van je bedrijf naar je klanten en vormen dus echt het visitekaartje van je organisatie. Laat hen de taal spreken die zowel bij de gast als bij het bedrijf past en denk ook aan een bijpassende uitstraling (bedrijfskleding, enzovoort).
Tip 2: wees aanwezig op de werkvloer
Naast het effectief inzetten van je personeel is het belangrijk dat je zelf actief aanwezig bent op de werkvloer. Dit is een extra controlemoment, waarin je kunt zien of het plan om de klanttevredenheid te verhogen ook slaagt en waar nog verbeterpunten liggen voor jou en je medewerkers.
Ook verkleint het de brug tussen jou en medewerkers: het is makkelijker om bepaalde situaties te evalueren als je het zelf gezien hebt en er direct bij betrokken bent geweest.
Tip 3: besteed administratieve zaken uit
Het managen van een horeca-onderneming is een intensieve taak. Niet alleen dien je aanwezig te zijn en je personeel te moeten bijsturen en coachen, ook heb je de verantwoordelijkheid voor loon- en personeelsadministratie.
Om minder tijd kwijt te zijn met die administratie en meer tijd over te houden voor horeca op de werkvloer, besteden steeds meer horeca-ondernemers hun administratie uit via een payrollservice. De samenwerking met je medewerkers blijft hetzelfde, maar je gaat niet meer gebukt onder administratieve lasten en het scheelt je veel tijd.
Tip 4: vermijd risico’s
De horeca is een branche waarin de omzet sterk afhankelijk is van externe factoren, zoals de weersverwachting en de tijd van het jaar. In rustige periodes ontstaat er daarom al gauw een overschot aan personeel, terwijl je in drukke periodes arbeidskrachten te kort komt.
Horeca-ondernemers verlangen dan ook vaak naar flexibiliteit in hun arbeidskrachten. Speciaal daarvoor zijn er horeca uitzendbureaus. Heb je toch liever eigen personeel? Werk dan met flexibele arbeidscontracten. Zo verminder je nog steeds de risico’s.