Welke verzekeringen zijn nodig bij payroll?

16 oktober 2025

Werken met een payrollconstructie neemt je bedrijf veel administratieve taken uit handen. Zo regelt de payrollmaatschappij de loonadministratie, afdrachten en het juridische werkgeverschap. Maar hoe zit het met verzekeringen? Veel ondernemers denken dat alles automatisch geregeld is, maar dat is niet het geval. In dit blog van HSU.nl lees je welke verzekeringen door het payrollbedrijf geregeld worden, en welke je als inlener zélf moet regelen.

Wat regelt de payrollmaatschappij?

De payrollmaatschappij is de juridisch werkgever en daarmee verantwoordelijk voor vrijwel alle werknemersverzekeringen. Ze dragen zorg voor de juiste afdracht van premies en de afdekking van risico’s die normaal gesproken bij jou als werkgever liggen. Dit betreft onder andere de Ziektewet (ZW), Werkloosheidswet (WW), WIA/WGA (arbeidsongeschiktheid) en loondoorbetaling bij ziekte. Goed geregeld dus. Maar let op: de payrollmaatschappij draagt alleen de verzekeringen die onder het juridische werkgeverschap vallen. Andere risico’s, zoals aansprakelijkheid op de werkvloer, blijven jouw eigen verantwoordelijkheid.

Welke verzekeringen moet jij zelf regelen bij payroll?

Zoals gezegd draagt de payrollmaatschappij alleen de verzekeringen die onder het juridisch werkgeverschap vallen. Jij bent zelf verantwoordelijk voor wat er op de werkvloer gebeurt. De volgende verzekeringen moet je als inlenend bedrijf daarom zelf afsluiten bij payroll.

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB)

Als inlener ben je verantwoordelijk voor de werkplek en veiligheid. Als een payrollmedewerker schade veroorzaakt of letsel oploopt door jouw toedoen of op jouw werkvloer, ben jij aansprakelijk. Een AVB dekt deze risico’s.

Ongevallenverzekering

Een ongevallenverzekering is niet verplicht, maar wel verstandig. Deze keert uit bij blijvend letsel of overlijden tijdens werktijd. Zeker in sectoren zoals bouw of logistiek biedt dit extra zekerheid.

Zakelijke autoverzekering

Gebruikt een payrollmedewerker een bedrijfsauto? Dan moet je zelf zorgen voor een correcte verzekering, inclusief dekking voor inzittenden en schade veroorzaakt door derden.

Kies voor zekerheid en overleg met je payrollmaatschappij

Payrollconstructies bieden veel gemak, maar niet alle risico’s verdwijnen. Controleer goed welke verzekeringen de payrollmaatschappij dekt en welke je als inlener zélf moet afsluiten. Zo voorkom je onverwachte aansprakelijkheid en ben je echt goed voorbereid. Neem bij twijfel daarom contact op met een verzekeringsadviseur of je contactpersoon bij payrollbedrijf HSU.nl.

Meer weten over verzekeringen bij payroll?

Wil je exact weten welke verzekeringen HSU.nl voor je werknemer heeft afgesloten en welke polissen je zelf nog moet afsluiten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Wij zijn telefonisch bereikbaar op 088-5363300 en via e-mail op info@HSU.nl.