
Medewerker aannemen: waar let je op?
28 januari 2022
Waarop te letten bij het aannemen van medewerkers
Heb je een eigen bedrijf dat zo hard groeit dat je overweegt je eerste werknemer aan te nemen? Dat is geweldig! Zoals met alles zijn er enkele zaken waarvan het goed is daarop te letten bij het aannemen van je eerste werknemer. In dit blog lees je de belangrijkste punten die je in acht dient te houden bij dit proces.
De eerste stappen
Zodra je een medewerker aanneemt komt er vaak ineens een boel op je af. Hier lees je de punten waar je in ieder geval als eerste op dient te letten:
- Cao
- Aanmelden bij de Belastingdienst
- Controleren identificatie medewerker
- Verzekeringen voor de medewerker
- Inrichten loonadministratie
Cao
Het is vaak lastig te bepalen welke cao op jouw onderneming van toepassing is. Als een cao algemeen verbindend is verklaard, dan is het verplicht voor jouw bedrijf om de cao-bepalingen te hanteren. Binnen de cao gelden een paar afspraken die gelden voor je werknemer. Let erop dat deze afspraken nooit in strijd zijn met algemene wetgeving. Het is dus wijs je hier goed over in te lezen.
Aanmelden bij de belastingdienst
Zodra je een werknemer aanneemt moet je jezelf aanmelden bij de Belastingdienst als werkgever. Je krijgt dan een loonheffingsnummer. Je dient als werkgever namelijk de loonbelasting en de premie voor volksverzekeringen af te dragen aan de belastingdienst.
Controleren identificatie medewerker
In Nederland geldt de Wet identificatieplicht. Dit houdt in dat je de identiteit van je aan te nemen werknemer moet controleren op zijn of haar identiteitsbewijs. Je bent dus verplicht een kopie van het identiteitsbewijs te bewaren in je administratie. Deze wet geldt om te voorkomen dat je werknemers aanneemt die illegaal in Nederland werken.
Verzekeringen medewerker
Zodra je een werknemer aanneemt zijn er een paar verzekeringen voor personeel om af te sluiten. Denk hierbij aan verzuimverzekering, Wegam-verzekering, Wegas-verzekering en een ongevallenverzekering. Ook het regelen van het pensioen en het inschakelen van de arbodienst is belangrijk om op dit punt te regelen.
Inrichten loonadministratie
Zodra je personeel hebt, zul je ervoor moeten zorgen dat de loonadministratie gedaan wordt. Zo zul je aan het begin een arbeidsovereenkomst moeten opstellen en later loonstroken en jaaropgaven moeten maken. Ook dien je het loon natuurlijk tijdig uit te betalen.
Uitbesteden loonadministratie
Wil je de loonadministratie liever uitbesteden of heb je daar vragen over? Neem dan gerust contact op met HSU.nl. Wij zijn een gerenommeerd payrollbedrijf en we helpen je graag verder hiermee. Bel ons vrijblijvend op het volgende nummer 088-5363300, of stuur een mail naar info@hsu.nl. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.